Dieta a trądzik – co można jeść, a czego lepiej unikać?

Dieta a trądzik co można jeść a czego lepiej unikaćCzy to prawda, że dieta może nasilić lub ograniczyć problem z trądzikiem?

Jakie produkty wybierać, żeby zmniejszyć wytwarzanie sebum, pojawianie się zaskórników i zapalnych zmian trądzikowych? Dowiedz się wszystkiego na temat skutecznej diety dla skóry problemowej!

Dieta osób zmagających się z trądzikiem powinna być prawidłowo zbilansowana, dostarczać niezbędnych składników odżywczych, a także witamin i minerałów. Tworząc codzienny jadłospis, warto zwrócić uwagę na składniki zalecane przy problemach z trądzikiem oraz na produkty, które mogą zaostrzać problemy z cerą, choć należy podkreślić, że wpływ diety na trądzik nadal jest przedmiotem badań naukowych.

Jakie produkty warto uwzględnić w diecie osoby z trądzikiem?

Jeśli cierpisz na trądzik, warto zadbać, aby w codziennej diecie znalazły się produkty bogate w kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6, które wzmacniają naturalne bariery ochronne, poprawiają nawilżenie skóry, a także zmniejszają skłonność do powstawania stanów zapalnych.

Udowodniono, że niedobór wielonienasyconych kwasów tłuszczowych wpływa na zwiększoną skłonność do powstawania zaskórników. Sebum jest zbyt gęste i zamiast wydostawać się na powierzchnię skóry, zatyka ujścia gruczołów łojowych. Do najlepszych źródeł kwasów tłuszczowych zaliczamy ryby, owoce morza, nasiona i oleje roślinne.

źródło kwasów omega 3 i 6Zaleca się, żeby proporcja między ilością dostarczanych kwasów Omega 3 i Omega 6 wynosiła 1:3-1:5. Zwiększenie proporcji na korzyść kwasów Omega 6 może skutkować większą skłonnością do powstawania stanów zapalnych.

Źródła kwasów Omega 3:

  • tłuste ryby morskie, np. makrela, śledź, sardynki, łosoś, tuńczyk,
  • orzechy włoskie, laskowe, siemię lniane, soja, nasiona kukurydzy,
  • olej lniany, olej sojowy, tofu,
  • zielonolistne warzywa, algi.

Źródła kwasów Omega 6:

  • oleje roślinne: kukurydziany, z pestek winogron, słonecznikowy, sojowy, rzepakowy,
  • nasiona dyni, słonecznika, sezamu, migdały, orzechy.

Witaminy i minerały dla osób z trądzikiem

Ważnym składnikiem diety przeciwtrądzikowej są witaminy i minerały. Szczególną uwagę należy zwrócić na obecność w diecie:

  • witaminy E – najlepsze źródła: nasiona słonecznika, migdały, orzechy laskowe i ziemne, olej słonecznikowy, suszone morele, pomidory, botwinka, szpinak,
  • witaminy A – najlepsze źródła: masło, mleko, tłuste ryby, wątróbka, żółtko jaja, słodkie ziemniaki, szpinak, jarmuż, dynia, marchew, pomidory, brokuły, czerwona papryka, sałata, wiśnie, morele, brzoskwinie, śliwki,
  • witamin z grupy B – najlepsze źródła: wątróbka, jaja, mleko, sery, drożdże, orzechy, migdały, słonecznik, otręby pszenne, pieczywo pełnoziarniste, brązowy ryż, grzyby, ryby (łosoś, pstrąg, makrela, sardynki), owoce morza, rośliny strączkowe, zielone części warzyw, marchew, pomidory, banany,
  • cynku – najlepsze źródła: ostrygi, zarodki pszenne, sezam, pestki dyni, kakao, nerkowce, słonecznik, olej lniany, wątróbka, żółtka jaj.

Warto również pamiętać o przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów. Zamiast słodzonych napojów gazowanych wybierz wodę!

Jakie produkty należy ograniczyć lub wykluczyć z diety w przypadku trądziku?

jakie produkty należny ograniczyć lub wykluczyć z diety przeciwtrądzikowejJeśli masz problem z niedoskonałościami i błyszczeniem skóry, unikaj przyjmowania dużych ilości produktów z wysokim indeksem glikemicznym (IG), ponieważ takie produkty mogą zwiększać częstotliwość występowania trądziku. Indeks glikemiczny informuje nas o szybkości wzrostu poziomu cukru we krwi po zażyciu produktu zawierającego węglowodany.

Przykłady produktów z wysokim IG (niezalecane):

  • chleb pszenny, bagietki, kajzerki, kasza jaglana, kasza jęczmienna, płatki kukurydziane, ziemniaki gotowane, biały ryż,
  • warzywa i owoce: arbuz, dynia, suszone daktyle,
  • przekąski: większość słodyczy, chipsy, precelki, żelki itd.

W badaniach udowodniono, że przyjmowanie produktów z niskim indeksem glikemicznym oraz redukcja masy ciała wpływa na redukcję ilości nowych wykwitów trądzikowych.

Przykłady produktów z niskim IG (zalecane):

  • chleb żytni razowy, kasza gryczana, orzechy i migdały, ryż brązowy gotowany,
  • owoce: agrest, grapefruit, jabłko, gruszka, mandarynka, pomarańcza, pomidor, truskawki, wiśnie,
  • warzywa: zielony groszek, kapusta, sałata, kukurydza konserwowa, marchew surowa, ogórek, papryka, rzodkiewka.

Należy więc zadbać o odpowiednią wagę i unikać produktów, które szybko podnoszą poziom cukru we krwi. Słodycze warto zamienić na owoce, a tzw. fast foody zupełnie wyeliminować ze swojej diety. Osoba z trądzikiem nie powinna jeść pizzy, frytek, hamburgerów itp.

Kolejną grupą produktów, które mogą mieć niekorzystny wpływ na stan skóry skłonnej do trądziku, jest nabiał. Największe problemy ze stanem skóry zaobserwowano u osób, które spożywały mleko odtłuszczone lub białka serwatkowe (częsty składnik suplementów dla osób trenujących na siłowni). W przypadku problemów z niedoskonałościami warto jednak ograniczyć przyjmowanie nabiału w każdej postaci, czyli zredukować w diecie ilość mleka, serów i śmietany.

Unikaj używek! Przy problemach z trądzikiem warto rzucić palenie i ograniczyć spożywanie alkoholu, a szczególnie piwa, które dodatkowo ma wysoki indeks glikemiczny – podwójnie szkodzi osobie z trądzikiem.

indywidualna terapia przeciwtrądzikowa

Postaw na indywidualnie dopasowaną dietę i pielęgnację!

Ogólne zalecenia powinny być punktem wyjścia do stworzenia indywidualnie dopasowanej diety. Obserwuj swoją skórę i sprawdzaj wpływ poszczególnych produktów na jej kondycję. Jeśli wyeliminowanie konkretnego składnika wyraźnie poprawia stan Twojej skóry, rozważ wykluczenie go z diety na stałe. Pamiętaj jednak, że Twój organizm potrzebuje wszystkich składników pokarmowych. Jeśli rezygnujesz z jakiegoś produktu, poszukaj zamiennika, który nie będzie szkodził Twojej skórze.

Pamiętaj, że dieta jest ważnym, ale nie jedynym sposobem poprawy kondycji skóry ze skłonnością do trądziku. Obecnie dysponujemy całą gamą zabiegów kosmetycznych, które nie tylko łagodzą objawy, ale wręcz eliminują przyczyny powstawania trądziku.

Najlepsze efekty uzyskasz, łącząc odpowiednio zbilansowaną dietę z indywidualnie dobranymi zabiegami wykonywanymi w profesjonalnym gabinecie kosmetycznym. Masz problem z nawracającym trądzikiem? Umów się na bezpłatną konsultację z naszym specjalistą!

 

SPODOBAŁ CI SIĘ ARTYKUŁ? POLUB NASZ GABINET KOSMETYCZNY: