Czy dieta może pomóc w walce z niedoskonałościami na skórze?

dieta 1
W dobie intensywnej popularyzacji znaczenia urody kobiety w społeczeństwie przedstawicielki tej płci sięgają po nieraz drastyczne metody, zapewniające im smukłą sylwetkę i dłuższą młodość. Dotyczy to szczególnie skóry, której niedoskonałości są trudne do ukrycia. Tymczasem istnieją bardzo łatwe sposoby, aby cera pań była ciągle gładka, odtłuszczona i jędrna.

 

Problem niedoskonałości skóry:

Problemy ze skórą nie dotyczą tylko pań w dorosłym wieku. Akurat lata mają tutaj najmniejsze znaczenie, ponieważ takie komplikacje może wywołać nieustanny stres, zanieczyszczone środowisko, zły dobór diety czy siedzący tryb życia. Brak aktywności fizycznej dodatkowo osłabia nasz organizm, co negatywnie wpływa na kolor skóry.

Poważnym błędem wielu kobiet jest przeświadczenie o tym, że niedoskonałości skóry można “wyleczyć” za pomocą cudotwórczych suplementów czy właściwych kosmetyków. Oczywiście, dobór odpowiednich środków kosmetycznych jest istotny, ale to jedynie zamaskuje problem, ale go nie rozwiąże. Przyjrzyjmy się, jakich problemów ze skórą możemy oczekiwać i co może pomóc w ich stałym pozbyciu się.

Główna przyczyna problemów ze skórą:

Sebum, czyli łój skórny na cerze i włosach to główny sprawca problemów z niedoskonałościami skóry. Jest to naturalne zjawisko, które występuje u każdego człowieka, niezależnie od wieku i płci. Powoduje ono, że na naszej skórze powstaje ochronna warstwa antybakteryjna, która chroni również cerę od grzybicy i innych podobnych chorób.

Sebum wytwarzają androgeny, których aktywność wzrasta szczególnie w okresie dojrzewania. W tym czasie gruczoły łojowe rozrastają się i potęgują liczniejszą produkcję tej substancji. Nie dotyczy to jednak tylko nastolatków. Komórki przewodów, które wyprowadzają sebum, mogą ulec zrogowaceniu, co z kolei skutkuje powstaniem dodatkowej warstwy naskórka i blokadą tych przewodów. W taki sposób powstają zaskórniki - łój zmieszany ze zrogowaciałymi komórkami. Bakterie, dla których ta naleciałość jest naturalnym pożywieniem, powodują niebezpieczny stan zapalny.

Nadmierne sebum i zapalenie to częsty problem skóry tłustej i mieszanej, występującej u kobiet w różnym wieku. Firmy farmaceutyczne i kosmetyczne zalecają w takich przypadkach pielęgnację mieszaną, czyli stosowanie kosmetyków jednocześnie dla skóry suchej i tłustej. Nie jest to jednak łatwy sposób zważywszy na koszt, czasochłonność takich działań.

Należy zwrócić uwagę na to, że za nadprodukcję sebum odpowiadają nie tylko czynniki genetyczne czy hormony. Największy wpływ na to ma niezdrowy tryb życia - stres, niedobór mikro- i makroskładników w diecie, nieregularne odżywianie się, brak aktywności fizycznej, brak świeżego powietrza, tzw. martwa woda, którą myjemy się w łazience, a która nie posiada żadnych pożytecznych minerałów itd. Wszystko to powoduje, że nasza cera posiada liczne niedoskonałości, których nie możemy się pozbyć na stałe.


dieta 2Jak prawidłowo zapobiegać problemom skóry?

Zapobieganie problemom skóry wcale nie musi wiązać się z lekami i drogimi kosmetykami. Dobrym sposobem na unikanie problemów skórnych to odpowiednio dobrana dieta, czyli spożywanie witamin, pożytecznych związków chemicznych, węglowodanów i tłuszczów. Sprawdźmy, co stanowi zagrożenie dla naszej cery i jak go unikać.

Wpływ witamin na stan cery:

Witamina A
- Najlepsze źródła: tran, dynia, szpinak, jarmuż, marchew, słodkie ziemniaki, wątróbki drobiowe, żółtka.
- Niedobór: szorstka powierzchnia skóry, suchość, czerwone plamy, trądzik, łuszczyca, nadmierne rogowacenie skóry i nabłonków, wysypka, zmniejszona odporność na bakterie i grzybicę.

Witamina E
- Najlepsze źródła: oleje roślinne (słonecznikowy, sojowy, kukurydziany, z kiełków pszenicznych), orzechy, pełne ziarna zbóż, jaja, marchew, kapusta, sałata, szpinak, brukselka, mąka pełnoziarnista.
- Niedobór: przyśpieszone starzenie się i nadmierne rogowacenie skóry, spowolnienie gojenia się ran i stanów zapalnych, wypryski.

Witamina C
- Najlepsze źródła: cytrusy, nać pietruszki, czarna i czerwona porzeczka, rokitnik, dzika róża, papryka, koperek, truskawki, poziomki, jarmuż, brukselka, szpinak, szczypiorek, kalarepa, kapusta.
- Niedobór: złe gojenie się ran i stanów zapalnych skóry, krwawe wybroczyny, siniaki.

Grupa witamin B (wraz z witaminą PP)
- Najlepsze źródła: produkty zbożowe, mięso, rośliny strączkowe, ziemniaki (witamina B1), wyroby mleczne, nabiał i produkty zbożowe (witamina B2), mięso, ryby, mleko, rośliny strączkowe (witamina B3, inaczej znana jako witamina PP), grzyby, mięso, jajka (witamina B5), ryby, mięso, pełne ziarna zbóż (witamina B6), podroby, mleko, kukurydza, nabiał (witamina B7),
- Niedobór: pogorszony stan skóry, zapalenie, łupież, łuszczenie się naskórka, nadmierna produkcja łoju (łojotok), swędzenie, pieczenie, wypryski.


antyoksydantyJakie pierwiastki są dobre na stan skóry?

Na ogólny dobry stan cery duży wpływ mają również niektóre pierwiastki. Zapobiegają trądzikowi, poprawiają kolor, wpływają na jędrność i miękkość cery zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn.

Żelazo
Brak żelaza powoduje ogólne osłabienie układu odpornościowego i zmęczenie. Na skórze powstają pęknięcia, jej kolor robi się blady i niezdrowy, a powierzchnia - sucha. Zaczyna piec i swędzieć, co w wyniku drapania doprowadza do przeczosów. Na niedobór żelaza najczęściej narażone są kobiety (utrata następuje np. podczas menstruacji).

Łatwo przyswajalne żelazo możemy znaleźć w takich produktach, jak podroby, pieczywo, mięso, ryby, produkty mleczne, rośliny strączkowe, ryż i in. Wchłanianie żelaza można poprawić za pomocą produktów bogatych w witaminę C (cytrusy, buraki, ziemniaki, kapusta kiszona).

Pamiętajmy, że nadmiar żelaza może również zaszkodzić. Zbyt duża jego ilość może spowodować, że nasza cera zmieni kolor na szary lub brązowy, a jej powierzchnia stanie się chropowata i twarda.

Cynk
Cynk bardzo dobrze wpływa na zdrowy, młody wygląd skóry. Jego dostateczna ilość w organizmie wygładza cerę, nadaje jej odpowiednią miękkość i jasny kolor. Zawiera on przeciwutleniacze, które chronią nasze komórki i skutecznie naprawiają wszelkie uszkodzenia skóry. Cynk ponadto regeneruje zmarszczki, poprawia zwiotczenie i ujędrnia sflaczałe fragmenty naszej cery.

Co więcej, cynk stosuje się również w walce z trądzikiem, w tzw. kuracjach przeciwtrądzikowych. Jest skuteczny szczególnie w przypadkach zapalnych, kiedy na skórze występują liczne stany ropne.

Przykładowe źródła występowania cynku to kakao, wątróbka, pestki i nasiona dyni lub słonecznika, sery, fasola, mięso, orzechy, płatki owsiane i in.

Miedź
Wpływ miedzi na stan skóry został odkryty stosunkowo niedawno. Ten pierwiastek ujędrnia skórę, redukuje zmarszczki i wszelkie niedoskonałości w postaci pęknięć czy ran. Ponadto chroni cerę od bakterii i działa przeciwzapalnie, wpierając nas w walce z trądzikiem.

Miedź występuje w nasionach słonecznika i pestkach dyni, kakao, orzechach, płatkach owsianych, wątróbce wieprzowej, groszku czy czekoladzie gorzkiej.

Selen
Podobnie jak miedź, lecznicze właściwości selenu odkryto również niedawno. Dotąd sądzono, że jest on trujący. Na szczęście już wiemy, że selen chroni cerę przed bakteriami, opryszczką, półpaścem, wypryskami i innymi przebarwieniami.

Selen możemy spotkać w orzechach, podrobach, nasionach słonecznika, jajach, czosnku i cebuli.

Kwasy tłuszczowe
Nienasycone kwasy tłuszczowe wpływają na ogólny zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci. Dzięki diecie bogatej w te kwasy nasza cera jest jędrna, miękka i gładka. Jest odpowiednio nawilżona i natłuszczona. Dla uzyskania takiego efektu należy spożywać olej lniany, oliwę z oliwek, ryby, owoce morza, ziarna dyni i słonecznika, migdały itd.

Inne szkodliwe czynniki:

Organiczne związki chemiczne, takie jak węglowodany, zwane również cukrami, mają ogromny wpływ na jakość naszej cery. Cukry proste zaburzają pracę hormonów, co skutkuje powstaniem trądziku i wszelkiego rodzaju wyprysków. Nadmierne spożycie fruktozy i glukozy (cukrów prostych) wspomagają łojotok i niezdrowe natłuszczenie przewodów, wyprowadzających tłuszcz. Musimy zwracać szczególną uwagę na ilość spożywanych cukrów. Żeby zmniejszyć ich ilość w organizmie, należy jeść więcej warzyw, mniej słodyczy i zwiększyć aktywność fizyczną.

Szkodliwy wpływ na skórę posiada również gluten i białko. Z tego powodu osoby, które spożywają zbyt dużą ilość białka (na przykład sportowcy), bardzo często borykają się z problemami skórnymi. Z kolei gluten pobudza intensywną pracę gruczołów łojowych i w efekcie - łojotok. Żeby zapobiec podobnym problemom, należy bacznie obserwować stan swojej skóry i w razie potrzeby modyfikować i różnicować spożywane produkty. Jeśli występują jakieś objawy chorobowe, należy zrezygnować na około 2 tygodnie z cukrów, glutenu i białka. Po stopniowym ponownym spożywaniu tych związków zaleca się notoryczną obserwację zmian, jakie występują na cerze. Takim sposobem można łatwo wyjaśnić, co powoduje problemy skórne.

Dzisiejszy tryb życia większości Polaków jest wielce niesprzyjający na stan ich organizmu. Żyjemy w pośpiechu, nie dbamy o swoje zdrowie, ale jednocześnie chcemy wyglądać pięknie i młodo. Czy zatem odpowiednie kosmetyki są w stanie nam pomóc? Tak, Nie możemy jednak zapomnieć o zdrowym i higienicznym trybie życia. Jeśli chcemy zachować młodość, urodę, zdrowie i energię to trzeba pamiętać, że może nam to zapewnić tylko zdrowy tryb życia: zrównoważona dieta, odpowiednia ilość snu i aktywność fizyczna.

 

CHCESZ WIEDZIEĆ WIĘCEJ? POLUB NASZĄ STRONĘ: